Normalt skriver jeg mere eller mindre kun om hækling. Men fremover kunne jeg godt tænke mig, at indlemme jer lidt i min anden verden, som er det jeg ellers bruger rigtig meget tid på. Nemlig min uddannelse. Jeg studerer tekstildesign, -håndværk og formidling (i daglig tale kaldes uddannelsen tekstilformidler) på Københavns Professionshøjskole (på Campus Carlsberg – tidligere kendt som UCC). Vores kreative hovedfag er beklædning, broderi og tekstiltryk – hvoraf jeg på trods af, hvad jeg havde forventet inden uddannelsen må indrømme at tekstiltryk vokser mere og mere for mig og efterhånden er blevet mit yndlingsfag.
Remazolfarver og prøver
I denne omgang, vil jeg derfor skrive lidt (og vise billeder), fra det sidste forløb vi netop afsluttede fredag i denne uge. Her har vi arbejdet med remazolfarver og tryk på silke. Forløbet endte ud i et færdigt produkt, som vi skulle udstille for alle studerende på vores årgang. Vi havde mulighed for at trykke enten på silke crepesatin, som er blank; eller silke crepe du chine, der er mat.
Forløbet startede med at vi skulle lave farveprøver med alle de farver vi har til rådighed på skolen:
Designprocessen
Herefter skulle der arbejdes med eget design. Som altid i vores kreative fag på skolen, så starter forløbet med en designproces – som jeg iøvrigt synes er ekstremt frustrerende, fordi det hele altid er så tidspresset. For mit vedkommende startede processen ret sløjt og jeg prøvede at komme lidt let omkring det for at komme igang med endelig at trykke 😀 Den købte min søde underviser Nina dog ikke, og hun fik pænt presset mig lidt. Så stor ros til Nina for at skubbe mig ud i det, som jeg synes, der ind til videre har været min bedste designproces på studiet 🙂
Vi kunne vælge mellem emnerne: Kunst, Blomster eller etniske inspirationer (et forløb vi havde i kulturfag for et par uger siden). Jeg valgte blomster, fordi jeg synes emnet passede rigtig godt til remazol-farver. For dem der ikke kender remazolfarver kan det nok nemmest beskrives som en lidt mere avanceret form for akvarelfarver pga. måden farven “flyder ud” i stoffet på. Mit moodboard og farveinspiration var derfor som nedenstående – med udgangspunkt i auriklen 🙂
Ornament og ramme
En anden (og ret vigtig!) del af designprocessen er at finde et ornament til ens tryk. Et ornament er en form for figur, mønster eller tegning, som vi overfører til vores trykramme, hvorefter ornamentet kan blive trykt på stoffet. Jeg lavede nogen aftegninger af auriklen på billedet og lidt andre billeder af aurikler, hvorefter mit ornament blev til. Ornamentet overføres herefter til trykrammen ved at påføre emulsion på rammen, lade dette tørre, belyse rammen med ornamentet i et mørkekammer (da emulsion størkner ved sollys) og herefter efterbelyse rammen eller lade den tørre i sollys. Det lyder som en simpel proces, men det lover jeg, at det ikke er 😉
Ornamentet blev trykt med neutral fortykkelse (som kan ses på billedet til højre). Vores underviser startede med at kalde det “snot”, fordi det både ligner og har samme konsistens som snot – det skulle hun aldrig have gjort 😉 For efterfølgende var der nærmest ingen af os der kunne huske, hvad “snotten” egentligt hed 😀 Haha..
Den neutrale fortykkelse har den egenskab, at den forsvinder, når stoffet bliver vasket. Men under malingen med remazol flydefarven kan “snotten” sørge for at holde farven indenfor den kant den neutrale fortykkelse laver. Jeg brugte den neutrale fortykkelse til at lave omridset af mine blomster og frugtanlægget (eller hvad vi nu skal kalde midten).
Farveprøver, farveprøver og lidt flere farveprøver…
Herefter lavede jeg en hel masse farveprøver (hvoraf nogen af dem også kan ses over mit moodboard med blomsten). Og i blandt disse farveprøver lavede jeg også et hav af forskellige tests med mit ornament, hvor jeg legede med, hvordan jeg skulle ramme det farvekort jeg have til mit moodboard. En proces der tog meget længere tid end jeg havde forventet…..
Endelig de sidste tryk – eller…
Efter farveprøverne skulle det endelig tryk på mit stof laves… Meget nervepirrende! Farverne blev blandet, stoffet spændt op og borterne blev malet med remazol-trykfarve.
Ups og øv…
Det lyder jo alt sammen meget fint, men… Som det nogen gange bare sker, så ender det ikke altid, som man gerne vil have det! Til stor frustration fik jeg ikke malet den neutrale fortykkelse i midten tykt nok. Så den kunne ikke holde farven indenfor kanterne, som den ellers havde gjort på ALLE mine prøver. Så den lyserøde og gule kant flød fuldstændigt sammen 🙁
.. og så endeligt tryk(!)
Så op på hesten igen, og med hjælp fra min søde studiekammerat Clara fik jeg på 1,5 time (fra kl. 22-23.30 tirsdag aften!) spændt nyt stof op, trykt mine ornamenter og lavet borterne igen 😀 Så kunne mine blomster endelig blive malet og få farve (dagen efter vel og mærket 😉 ):
Dampfixering og udvaskning
Sidste del i processen er at få dampfixeret stoffet og udvasket overskudsfarve bagefter. En proces der tog skræmmende lang tid(!). 30 minutter til opvarmning af dameren, 35 min i damperen med stoffet og derefter ca. 45 min om at udvaske overskudsfarven i stoffet af flere omgange i hånden.
Her er processen først blødt vand (dvs. vand uden kalk) ved ca. 20 grader, 35 grader, 50 grader, 70 grader og til sidst 80 grader – hvor der afhængig af, hvilket sted i processen man er, skal tilsættes enten natriumacetat eller arbylsæbe. Til sidst vaskes stoffet helt fri for farve (så meget det er muligt) og sæbe først ved 60 grader og 40 grader – og til sidst det antal gange der er nødvendigt for at få det allersidste vasket ud ved ca. de 20 grader igen.
Processen afsluttes med duppe stoffet tør eller lade det tørre på et tørrestativ så det ikke er gennemblødt – og herefter stryge silken. Jeg synes, at billedet nedenfor til højre var ret sjovt, da det viser forskellen på farven af stoffet, mens det er vådt (nederst) og efter det er strøget (øverst).
Mini-udstilling på skolen og mit endelige tørklæde
I fredags havde vi så vores lille mini-udstilling på skolen. Nedenfor kan du se min lille væg med designprocessen og mit endelig tørklæde, som jeg endte med at blive ret tilfreds med 😀
Bodil Køhler
12. januar 2022Hej Loui.
Sjovt at læse din artikel om silkemaling. Jeg har selv malet utrolig meget silke i 90’erne. Og har flere gange stået I samme situation som dig. Jeg tog billedkunst som linjefag i 2000, og havde noget silke med. Jeg farvede stof i metermål og havde et sæt tøj på med valmuer. Røde på gul baggrund. Nu har jeg fundet mine gamle farver frem fra loftet, og de fejler intet. Jeg har nemlig fået den tanke, at jeg kan farve garn med Remazolfarver. Derfor googlede jeg, og du kom frem. Jeg får helt lyst til at male silke igen. Har også et lager af silke til formålet.
Din vaskeproces lyder ret omstændelig. Så kompliceret gjorde vi det ikke.
Vh Bodil
Britt Sallingboe
24. september 2020Hei Louise
Spændende og fint illustreret artikel –
hvad hedder den neutrale fortykkelse, da jeg i nær fremtid skal til at male en stak silketørkæder?
Må jeg komme og besøge dig og få en god snak om Remazol m.m.
Venlig hilsen
Britt Sallingboe